SEO. Co je to copywriting – jak na internetový obsah.

Víte, co je potřeba udělat pro zviditelnění webových stránek? Chcete, aby je miloval Google i Seznam? Nevíte jak na to? Tak si to povíme!

Jak už jsme si řekli v předchozí kapitole, webové stránky je potřeba připravit pro vyhledávače, aby přilákaly návštěvníky a zaujaly je zajímavým obsahem. V této kapitole si tedy povíme, co má obsahovat kvalitní web a jaká základní pravidla je potřeba dodržovat. Jak z návštěvníka udělat zákazníka si přiblížíme v kapitole třetí.

1. Zvolte správná klíčová slova

Nejlepší klíčová slova jsou taková, která nás co nejvíce charakterizují a jsou často vyhledávaná. Údaje o klíčových slovech a frázích lze zjistit např. použitím nástrojů Google AdWords a S-klik, které jsou dostupné zdarma. Titulek by měl obsahovat některé z vybraných klíčových slov a název firmy – např. Čištění kanalizací Kolín – ČISTKA, s.r.o.

sklik-analyza-klicovych-slov

sklik-analyza-klicovych-slov

Z obrázku vidíme, že „čištění kanalizace“ je lepší výraz než zbylé dva, protože je mnohem více vyhledávaný. Graf ročního trendu je poměrně vyrovnaný, což znamená, že je výraz hledaný celoročně stejně často. Pokud bychom hledali např. výraz „vánoční stromky“, z grafu by bylo patrné, že je výraz hledaný jen v některých měsících.

2. Kam s klíčovými slovy

Zkvalitnění webových stránek pomáhá také přítomnost klíčových slov v:

Radek v prohlizeci

Jak to zkontroluji:

3. Jak dále podpořit webové stránky – linkbuilding

Stránky můžeme podpořit i prvky, které přímo na stránce nejsou vidět. Jsou to především zpětné odkazy. Odkazy, které vedou z jiných webových stránek na vaše stránky. Mohou to být stránky se souvisejícími tématy, konkurenční stránky, různé články o vaší firmě a katalogy. Zpětným odkazem je tedy i zápis do katalogu, s kterým jsme se seznámili v předchozí kapitole.
Zpětné odkazy můžete snadno vytvořit např. tehdy, provozujete-li dvě činnosti a pro každou máte jedny webové stránky. Řekněme, že prodáváte automobily (např. na webových stránkách s doménou www.prodej-novych-aut-plzen.cz) a zároveň provozujete autoopravnu (např. na webových stránkách s doménou www.autoservis-plzen.cz). Pak byste na webu prodej-novych-aut-plzen.cz měli odkaz na stránky autoservis-plzen.cz a na webu autoservis-plzen.cz byste naopak uvedli odkaz na prodej-novych-aut-plzen.cz.

Tu nejdůležitější sít zpětných odkazů na vaše internetové stránky jsme pro vás graficky znázornili v naší animaci:

Budovani zpetnych odkazu - linkbuilding

4. Text na internetových stránkách

Dobrý text je jednou z nejdůležitějších částí webových stránek. Na webu bychom měli mít frázi, která nás nejlépe charakterizuje a je hodně vyhledávaná, ale také co nejširší skupinu výrazů týkajících se našeho podnikání. Řekněme, že za hlavní frázi zvolíme „Pokrývači Brno“ a do textu uvedeme např. tato klíčová slova: klempíři, střechy, střešní krytiny, pálené tašky, střešní okno, okapy aj. Nebojte se také synonym, skloňování a časování.
Až budete sami vytvářet web, vyvarujte se prázdných frází už v prvním odstavci textu čtenáře seznamte se základní nabídkou svých produktů či služeb. Dále se můžete o nabídce rozepsat více. Nezapomeňte uvádět konkrétní hodnoty a podpořit jimi například svá tvrzení o jedinečnosti firmy.

Špatný příklad: Jsme nejlepší firma ve svém oboru, nejlevnější, nejrychlejší a nikde neseženete práci odvedenou v lepší kvalitě, než kterou vám nabízí naši profesionálové.

Co si řekne čtenář:
Jsme nejlepší firma ve svém oboru,… – Fakt? A to tvrdí kdo?
…nejlevnější,… – A jaké máte tedy ceny?
…nejrychlejší… – Jo? Kdy přijedete – za čtvrt hodiny, nebo za týden?
…a nikde neseženete práci odvedenou v lepší kvalitě,… – Tak to dokažte!
…než kterou nabízí naši profesionálové. – Na malou firmičku to zní skvěle. Skoro se mi tomu nechce věřit. Aby ti profesionálové nebyli nějací začátečníci…

Jak to napsat lépe: Již třikrát jsme vyhráli soutěž XXX o nejlepší pokrývače a klempíře. Nabízíme bezkonkurenční ceny, například pálené tašky seženeme již za xx,-/kus a za hodinu práce si počítáme pouze xx,-.  Je lepší si nás objednat s měsíčním předstihem, ale pak svoji práci odvedeme nejpozději během 4 dnů. O kvalitě naší práce svědčí reference mnohých spokojených klientů, které si můžete přečíst v sekci Reference, a profesionální personál certifikovaný firmou XXX vedený mistrem s třicetiletými zkušenostmi.

5. Grafika vhodná pro web

Nezapomínejte na grafiku. Informace nesděluje pouze text, ale také obrázky, videa, virtuální prohlídky, tabulky a další média. Navíc dlouhé texty jsou únavné a obzvláště při čtení z obrazovky počítače čtenář hůře udrží pozornost. Vždy bychom si měli položit otázku, jestli není grafika příliš výrazná, zda čtenáři nečiní čtení textu obtížným.

Pro ilustraci si prohlédněte pár příkladů, jak grafiku NEDĚLAT!
Link 1
Link 2
Link 3

Říkáte si: „Co je tedy špatně?“

  1. Příliš barev
  2. Zbytečné střídání velikosti písma
  3. Nevhodné pohyblivé efekty
  4. Tmavé pozadí stránky
  5. Špatný kontrast mezi pozadím stránky a textem
  6. Roztříštěné rozložení textu a naopak dlouhé bloky nečleněného textu
  7. Žádná či nepřehledná navigace
  8. Nepřizpůsobivost pro mobilní zařízení, jako jsou tablety a chytré telefony

Všechny tři odkazy byly vzorovou ukázkou, že špatná grafika webovým stránkám nepomůže, ba naopak může uškodit.

6. SEO – Search Engine Optimization

Při provozu vlastního webu je třeba mít na mysli, jaký je hlavní cíl internetové stránky. Ať už vám jde o prodej zboží přes internet či jen o poskytování informací potenciálním zájemcům, vždy je třeba myslet hlavně na zákazníka, tedy návštěvníka vašich stránek. Stránka musí poskytovat relevantní a aktuální obsah, platné kontakty, informace o produktech a činnosti vaší firmy.

Výsledky vyhledávání můžeme rozdělit do dvou kategorií – přirozené výsledky a placené výsledky. Obrázky znázorňují vyhledávače s výsledky konkrétního hledání.

Google.cz

6 priklad-ppc-reklamy-na-googlu

Seznam.cz

seznam

Přirozené výsledky vyhledávání

Abyste získali co nejvíce návštěvníků, je třeba zajistit, aby váš web zaujímal první pozice přirozených výsledků vyhledávání. K tomu vám pomůže „SEO“ – Search Engine Optimization.

Placené výsledky vyhledávání

Ne vždy se daří umisťovat na předních pozicích v přirozených výsledcích vyhledávání. Pokud chcete rychle získat více návštěvníků, placená inzerce je nejjednodušší řešení.

Optimizace URL adres

Pro dobré zaindexování webu vyhledávači jsou důležité „hezké“ URL (internetové) adresy. Pro vyhledávače i návštěvníky je dobré, když si dokážou představit, co pod URL adresou najdou. Přítomnost klíčového slova v URL adrese může zvýšit umístění stránky ve výsledcích hledání těchto slov.
Příklad: www.vicezakazniku.cz/jak-vylepsit-web/prvni-rady (místo www.vicezakazniku.cz/p145.php)

Správné používání HTML značek

Je třeba využívat možností, které nám jazyk HTML poskytuje. Každá stránka webu by měla mít unikátní titulek pomocí tagu TITLE. Pro nadpisy by se měly používat tagy H1, H2 a H3 dle jednotlivých úrovní nadpisů. Je vhodné popsat každý obrázek pomocí tagu ALT. Všechny tyto drobnosti zvýší vaše šance na dobré umístění.

Ošetření duplicit

Duplicita je stav, kdy se na dvou či více rozdílných URL adresách nachází shodný obsah. Takové stránky jsou označeny jako duplicitní a vyhledávač si obvykle vybere jednu a ostatní ignoruje.
Příklad: www.vicezakazniku.cz vs. vicezakazniku.cz. Při zadání obou adres do prohlížeče by se nám měla díky přesměrování zobrazit pouze jedna varianta (ať už s nebo bez www).

7. Čemu se vyhnout?

 

Závěrečná doporučení

  1. Zamyslete se, co od své webové prezentace očekáváte. Následně plánujte a realizujte.
  2. Připravte si důkladnou analýzu klíčových slov (podívejte se i na konkurenci).
  3. Umístěte vhodná klíčová slova na ta správná místa (URL, titulek, nadpisy…).
  4. Investujte do další propagace  – katalogy, microstránky, PPC…
  5. Vyvarujte se některým formátům flash.
  6. Pište pro člověka – zajímavě, konkrétně a důvěryhodně.
  7. Nezapomínejte na uživatelsky příjemnou grafiku.

 

< předchozí lekce