Sociální sítě – Facebook marketing pro firmy.
Proč by firmy a malé podnikatele měly zajímat sociální sítě? S tím vám poradíme.
1. Úvod k sociálním sítím
Dnes už zřejmě není žádný uživatel internetu, který by nepostřehl rozmach sociálních sítí (Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Pinterest a desítky dalších). Přiznejme si, že je tomu tak hlavně díky Facebooku. FB není ani zdaleka jedinou užívanou sociální sítí, ale pro marketingové účely je nejvýznamnější. Facebook nabízí uživatelům mezi sociálními sítěmi rozsáhlé možnosti a hlavně nejširší a snadno dostupné publikum potenciální zákazníků.
Běžní uživatelé Facebooku ráno vstanou a návštěva Facebooku díky aplikaci v chytrém mobilním telefonu je jejich každodenní rutina. Mnohdy informace nevyhledávají přes vyhledávače, ale vyhledávají je přímo přes Facebook. Proto „nebýt na Facebooku“ znamená téměř to samé, jako „nebýt na internetu“.
Na sociální síti můžete komentovat příspěvky svých fanoušků a přátel, stát se členem skupiny, založit si svoji skupinu, vytvořit online prezentaci v rámci sociální sítě a mnohé další aktivity. Nejen Facebook můžete jednoduše využít mnoha způsoby – články na dané téma, příspěvky na zdi, fotky, Facebook Fanpage stránky aj.
Obzvláště Facebook Fanpage stránky dokážou vaší firmě přilákat mnoho zákazníků, neboť sdělují rozsáhlé informace o vašem podnikání. Díky Facebooku si dobré stránky rychle získají mnoho fanoušků a následně i zákazníků. Poskytněte jim možnost s vámi přímo komunikovat – reagujte pravidelně na komentáře, chatujte s fanoušky, provádějte různé atraktivní akce.
Facebook Fanpage stránky by měly odkazovat na vaše webové stránky s novinkami o firmě, což vám zajistí pravidelný příjem zpětných odkazů. V případě, že budou odkazy dostatečně atraktivní, budou webové stránce bezplatně zajišťovat virální šíření a budovat její povědomí.
Neomezujte se pouze na Facebook. Využívejte sociální sítě se specifickým zaměřením a využitím:
- Twitter – Umožňuje uživatelům posílat a číst příspěvky o délce 140 znaků. Tyto příspěvky jsou známé jako tweety. Uživatelé mohou omezit okruh přispěvatelů a tím například vytvořit komunikační vlákno vnitrofiremní komunikace.
- Google + – sociální sít provozovaná společností Google. Jedná se o přímou konkurenci Facebooku. Umožňuje taktéž vytvoření firemní stránky a následnou prezentaci s velmi podobnou funkčností jako Facebook Fanpage.
- LinkedIn – Je zaměřen na interakci profesních vztahů. Na této síti se virtuálně setkávají kolegové, zaměstnanci, odborníci z různých oborů a diskutují o obchodních příležitostech. Na LinkeIn můžete prezentovat nejen osobu, ale také firmu a navazovat spojení.
- Pinterest – jedna z nejmladších sociálních sítí, zatím pro ČR a SR stále přístupná pouze v angličtině. Uživatelům umožňuje tvorbu veřejných či soukromých nástěnek tvořenou z fotografií umístěných napříč internetem. Na Pinterestu je možné vytvoření firemního účtu a následné prezentování nejen firemní značky, ale především produktové řady.
2. Jak získávat fanoušky na Facebooku
Fanoušky je nejlehčí získat ze svého okolí – příbuzné, kamarády, zaměstnance a současné zákazníky. Tito fanoušci vám pomohou přilákat více fanoušků. Nezapomínejte na svůj Facebook firemní profil upozorňovat i mimo FB, např. na svých internetových stránkách, mluvte o svém profilu, prezentujte jej v kamenné pobočce a před očima potenciálním klientům. Nezapomínejte, že i na Facebooku je možné platit za reklamu.
Dobrým způsobem, jak na Facebooku získávat fanoušky je spuštění soutěží. Vymyslete soutěž, dejte vědět svým fanouškům a poproste je, ať se zmíní u svých přátel. Za názvem firmy se nikdo neotočí, ale za soutěží slibující odměnu ano.
V neposlední řadě nezapomeňte, že pro fanoušky tzv. Lajky platí to samé, jako u klasického webu – dejte mu kvalitní obsah a stane se vaším zákazníkem, bude se k vám vracet a psát kladné reference. Když navíc vtáhnete fanoušky do děje a získáte jejich zájem komunikovat, snáze si je udržíte a získáte tak fanoušků více.
3. Co je to Hashtag?
Hashtag je výraz – klíčové slovo, před které se vkládá znak #. Jedná se nejen o jedno slovo, ale také slovní spojení. V tomto spojení např. #onlinemarketing se hashtagy používají pro vyhledávání napříč sociálními sítěmi a k napojení diskuzního vlákna.
Hashtagy je možné používat na Twitteru, Facebooku, Google +, Pinterestu a LinkedIn.
Závěrečná doporučení
- Začněte co nejdříve využívat sociální sítě, aby vám neujel vlak. Dnes je to pro firmy standardní součást online marketingové strategie.
- Určitě si jako podnikatel vytvořte Fanpage stránky na Facebooku.
- Buďte aktivní a vybízejte k aktivitě své fanoušky.
- Odkazujte na svůj Facebook firemní profil z webových stránek a naopak.
- Získejte co nejvíce fanoušků a komunikujte s nimi.
- Mějte i na Facebooku kvalitní obsah.