Výkon online prezentace – webové stránky.

Chcete sledovat, jak jsou na tom vaše internetové stránky? Zajímá vás, kolik nových zákazníků vám přivedly nové www stránky? Chcete za reklamu platit jen v případě, že vám přináší užitek? Tak si pojďme ukázat, jak se sleduje výkon online prezentace.

Když už jste věnovali úsilí vytvoření své online prezentace, určitě chcete vědět, co vám to přináší. Sice můžete mít dobrý pocit, že se vám občas ozývají zákazníci, ale vždy je lepší znát jasná čísla. Někdy se majitelům webových stránek naopak zdá, že jim nepřinášejí žádný užitek a že by vlastně bylo lepší je úplně zrušit. Jakmile se ale podívají, že se jim díky stránkám ozvaly desítky či stovky nových klientů, určitě svůj názor přehodnotí.

1. Jak měřit výkon webových stránek?

Ideálně můžete používat bezplatný nástroj Google Analytics, sledovat množství prokliků v PPC kampani, nebo umístit na web měřené telefonní číslo. Měřené telefonní číslo je takové tel. číslo, které je přesměrované na vámi uvedený telefon. Když návštěvník webu na toto číslo zavolá, dovolá se např. na váš mobilní telefon. Pokud měřené tel. číslo uvedete pouze na svém webu, budete přesně vědět, kolik zákazníků vám díky stránkám zavolalo.

Merene telefonni cislo

Kromě měřeného tel. čísla jsou oblíbené a snadno realizovatelné objednávkové formuláře. Takový formulář (dotazník) návštěvník vyplní přímo na webu a jedním kliknutím vám odešle na email své dotazy či rovnou objednávku. Podobně lze sledovat, kolik návštěvníků vám poslalo email přes odkaz na poštovního klienta umístěný přímo na stránce.

4 kontaktni-formular

Problémovou oblastí pro měření jsou návštěvníci webu, kteří se stali zákazníky, ale neučinili skrze jakoukoliv online měřitelnou aktivitu akci. Návštěvou kamenné pobočky ovšem provedli. Můžete mít skvěle optimalizované webové stránky s velkou návštěvností, ale bez měření se vůbec nedozvíte, že k vám přišli díky webovým stránkám.

Klasickým příkladem tohoto problému jsou restaurace. Uživatel si na webu prohlédnete interiér, jídelní lístek, vyhledá si podnik na mapě a vyrazí na oběd. Vše bez měření. Počet takovýchto zákazníků lze v tomto případě měřit např. akčními kupony. Umístěte na web unikátní kupon s akční nabídkou, který musí návštěvník předložit, aby slevu dostal. Podle počtu nashromážděných kuponů poznáte, kolik zákazníků k vám přišlo díky webovým stránkám.

2. Jak se stane z návštěvníka webových stránek zákazník?

Kroků na zvýšení kvality webových stránek je mnoho. Nejprve musí webová stránka obsahovat takové informace, aby ji vyhledávači našly a zobrazila uživateli internetu. Tím ale práce nekončí. Jakmile získáme čtenářovu pozornost, musíme ji udržet a poskytnout návštěvníkovi údaje, které potřebuje – přesvědčit ho, že se má obrátit právě na nás.

Jak čtenáře zaujmeme a udržíme si jeho pozornost? Správným obsahem – dejte návštěvníkovi to, co chce, tedy co nabízíte, kde a za jakou cenu a dejte mu to hned. Důležité údaje musíme uvést v úvodu (zaměření a lokalitu ideálně ještě v nadpisu).

Nezapomínejte na grafiku. Informace nesděluje pouze text, ale také obrázky, videa, virtuální prohlídky, tabulky a další média. Například virtuální prohlídka vaší provozovny řekne čtenáři mnohem více než odstavec textu. Virtuální prohlídka je pokročilý prvek využívaný na webových stránkách a nejspíše s ním budete potřebovat pomoci. Existuje množství společností, které vám virtuální prohlídku vytvoří, např. panoramika.cz. Dlouhé texty jsou navíc únavné a obzvláště při čtení z obrazovky počítače čtenář hůře udrží pozornost. Vhodně zvolené barvy, jejich kontrast a umístění vám čtenářovu pozornost přitáhnou zpět.

Vždy se také snažte o jasnou strukturu stránek. Postupujte od nejdůležitějších po méně důležité údaje. Snažte se na čtenáře působit pozitivně, pravidelně přidávejte na své webové stránky novinky a mějte web vždy aktuální a důvěryhodný. Důvěryhodnost vašich stránek podpoří konkrétní hodnoty, reference minulých a současných klientů.

5 reference

Kladné reference pomáhají návštěvníky přeměnit na zákazníky, ale jen důvěra nestačí. V návštěvníkovi webu musíte také vzbudit zájem. Napište čtenáři něco originálního, čím jste speciální. Usnadněte čtenářům prohlížení webu a navádějte je k dalším krokům, připravte akční nabídku ve formě přímo k vytištění. Dejte čtenáři jasně viditelné kontakty a otevírací hodiny, online objednávkový formulář, zajímavosti v podobě videa či virtuální prohlídky aj.

3. Proč měřit výkon internetových stránek?

Měříte-li výkon vámi vytvořených webových stránek, výsledky vám pomohou poznat, zda máte stránku vytvořenou správně. Pokud se vám nikdo neozývá, návštěvník za pár vteřin z webu odejde = něco je špatně.

Díky měření výkonu můžete přehledně zjistit:

 

 Závěrečná doporučení

  1. Nabídněte návštěvníkovi již v úvodu informace, které hledá.
  2. Udržte návštěvníkovu pozornost pomocí grafických prvků.
  3. Postupujte v obsahu od důležitého po méně důležité.
  4. Snažte se na čtenáře působit pozitivně a důvěryhodně, buďte originální.
  5. Usnadněte návštěvníkovi webu prohlížení stránek.
  6. Sledujte výkon své webové prezentace.

 

< předchozí lekce